In het bericht Hackaanvallen per maand plaatste ik een Excel grafiek over het aantal hackaanvallen per maand. Het vervaardigen van deze grafiek gaf wel een probleem uitdaging: CleanTalk is een Amerikaans bedrijf en het downloadbare csv-bestand met loginformatie gebruikt Amerikaanse datumnotatie.
Om te lezen geeft dit geen probleem:

Maar een Nederlandse Excel versie snapt hier niets van, zeker niet als er (afgekorte) Engelse maanden gebruikt worden:
Mar i.p.v. Mrt, May i.p.v. Mei en Oct i.p.v. Okt.
Zoeken met Google levert snel een VBA (Visual Basic for Applications) oplossing, maar ik wil het simpel houden.
Hieronder mijn simpele oplossing, waarbij alle functies in één cel gepropt kunnen worden, maar we dit met opzet niet doen.
Van Amerikaanse naar Nederlandse notatie
Het gedownloade csv-bestand:

Datum/tijd plaatsen we in een nieuw tabblad en trekken deze uit elkaar:

In plaats van maand/dag/jaar wordt de volgorde dag/maand/jaar. Kolom B bevat dag:

Kolom C bevat de maand, waarbij we tegelijk de drie Engelse afkortingen vervangen door Nederlandse:¹

Kolom D bevat het jaar:

Kolom E bevat de samenvoeging van kolom B, C en D (dag, maand, jaar) gescheiden door streepjes (-). Resultaat is een Excel datumnotatie:²

In Excel worden datums opgeslagen als opeenvolgende getallen die seriële waarden worden genoemd. In Excel voor Windows is 1 januari 1900 bijvoorbeeld serienummer 1 en 1 januari 2008 het serienummer 39448, omdat dit 39.448 dagen na 1 januari 1900 is.